Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Συνολικές προβολές σελίδας

Δευτέρα, 11 Μαΐου 2015

Η σημασία του πρωινού γεύματος στα παιδιά




Γράφει η Καραγγελή Κυριακή – Μαρία

Δασκάλα -
Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια Ειδικής Εκπαίδευσης


Ο σοφός μας  λαός  λέει: «Το πρωί τρώγε σαν βασιλιάς, το μεσημέρι σαν άρχοντας και το βράδυ σαν ζητιάνος». Αυτή η  φράση  κρύβει μια πολύ  μεγάλη αλήθεια. Το πρωινό αποτελεί το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας και χαρίζει στον ανθρώπινο οργανισμό ενέργεια και ευεξία.

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε τη σημασία του πρωινού στα παιδιά . Το πρωινό γεύμα φαίνεται να έχει ένα επιπλέον όφελος για τα παιδιά σχολικής ηλικίας , καθώς έχει διαπιστωθεί από πολλές μελέτες, η θετική επίδρασή του  σε δείκτες απόδοσης, που περιλαμβάνουν την ανάκληση μνήμης, την προσοχή και τη δημιουργικότητα καθώς και το αίσθημα ευφορίας. Τα παιδιά που καταναλώνουν πρωινό αποδίδουν καλύτερα στις εργασίες του σχολείου τους και επιπλέον έχουν καλύτερη επίδοση σε αθλητικές και άλλες σωματικές δραστηριότητες.
Ακόμη, τα παιδιά που παίρνουν πρωινό εμφανίζουν σπανιότερα κατάθλιψη, άγχος ή υπερκινητικότητα. Επίσης, σκέφτονται γρηγορότερα και πιο καθαρά, αισθάνονται λιγότερη κούραση και υπνηλία (ιδιαίτερα κατά τα πρωινά μαθήματα) και έχουν μικρότερες πιθανότητες να παραπονεθούν για πόνους στην κοιλιά ή ζάλη.
Σε έρευνα που έγινε σε σχολείο της Louisiana και δημοσιεύτηκε στο Journal of Adolescent Health βρέθηκε ότι το 19% των μαθητών που παρέλειπαν εντελώς το πρωινό εμφάνιζαν πολύ χαμηλότερα ποσά διαφόρων μετάλλων και βιταμινών, συγκριτικά με τους συμμαθητές τους που έπαιρναν κανονικά πρωινό. Αυτό που είναι πολύ βασικό να αναφερθεί είναι ότι τα θρεπτικά συστατικά που χάνουν τα παιδιά όταν παραλείπουν το πρωινό τους, σπάνια αναπληρώνονται από άλλα γεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Σύμφωνα με άλλη μελέτη του Ινστιτούτου Ερευνών της Γερμανίας για την Παιδική Διατροφή, η απουσία πρωινού γεύματος έχει αποτέλεσμα τη μείωση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα, καθώς επίσης και τη μείωση στη συγκέντρωση των νευροδιαβιβαστών και έτσι δεν τροφοδοτούνται σωστά ο εγκέφαλος του παιδιού και το νευρικό του σύστημα. Ο εγκέφαλος του παιδιού έχει το μέγεθος του ενήλικα, αλλά το ήπαρ του είναι ακόμα μικρό και έτσι το εναποθηκευμένο στο ήπαρ γλυκογόνο μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες σε γλυκόζη μόνο για 4 ώρες. Αρα το παιδί πρέπει να προσλαμβάνει τροφή περίπου κάθε 4 ώρες.
Όσον αφορά τη σχολική επίδοση,πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που δεν τρώνε πρωινό έχουν χειρότερη επίδοση στις εργασίες που απαιτούν συγκέντρωση και εγρήγορση, μοιάζουν πολλές φορές κουρασμένα και νωχελικά και η επίδοσή τους μειώνεται σταδιακά προς το μεσημέρι.
Η σκληρή αλήθεια είναι πως τα παιδιά στην Ελλάδα  πίνουν μόνο γάλα ή ακόμη και τίποτα πριν ξεκινήσουν για το σχολείο τους. Στοιχεία του ΙΝΚΑ (Ινστιτούτο Καταναλωτών) δείχνουν ότι το 83% των παιδιών δεν παίρνει πρωινό στο σπίτι, ενώ το 89% δεν παίρνει ούτε κολατσιό από το σπίτι.
Είναι φανερό πως αυτή η εικόνα πρέπει να αλλάξει για το καλό των παιδιών μας. Τι μπορούμε όμως  να κάνουμε;
-Εξασφαλίζουμε  ότι υπάρχει πάντα χρόνος για ένα πλήρες πρωινό γεύμα στην αρχή της ημέρας. Σε περίπτωση που η έλλειψη χρόνου δεν το επιτρέπει τότε καλό είναι να έχει τέτοια μορφή ώστε να μπορεί να καταναλωθεί στο δρόμο για το σχολείο ή όσο το δυνατόν πιο νωρίς κατά τις πρωινές ώρες.
-Καταναλώνουμε  το πρωινό μας  γεύμα ομαδικά ως οικογένεια καθώς έχει φανεί πως αυτό σχετίζεται με καλύτερη ποιότητα διατροφής και πιθανά με χαμηλότερο κίνδυνο για εμφάνιση παιδικής παχυσαρκίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου